Wanneer betaal je te veel aan servicekosten?

Gepubliceerd op 12 juni 2024 om 16:44

Tubantia 1 juni 2024

Vraag van de lezer

Meer huurders hebben zich vorig jaar bij de Huurcommissie beklaagd over de hoge servicekosten die ze bovenop hun kale huur betalen. 'Hoe weet je of je niet te veel betaalt', vraagt een lezer zich af.c
Ook een vraag? vraagvandelezer @dpgmedia.nl

MAARTJE HUIJBEN

 

Huurders tekenden in 2023 ruim 3800 keer protest aan tegen te hoge servicekosten. Uit de uitspraken van de Huurcommissie blijkt dat in 90 procent van de gevallen de huurder in het gelijk is gesteld. In zaken tegen woningcorporaties krijgt de huurder ook meestal gelijk, maar met 58 procent is dat wel minder vaak.

De meest voorkomende servicekosten zijn stookkosten, schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten, de glasverzekering en bijvoorbeeld het salaris van de huismeester. ,,Verhuurders mogen alleen servicekosten in rekening brengen voor diensten en activiteiten die ze aan huurders leveren. Die moeten ze eerst zelf betalen en daarna kunnen ze die verrekenen met huurders'', zegt Mathijs ten Broeke van de Woonbond.

Zaken die al onderdeel zijn van de kale huur mogen niet als servicekosten in rekening worden gebracht. ,,De huurder zou dan tweemaal voor hetzelfde betalen'', zegt Ten Broeke. ,,Hierbij moet je denken aan kosten voor het onderhoud. Daar is de verhuurder sowieso verantwoordelijk voor. Zoals liftinspectie, schilderwerk, reparaties aan de buitengevel et cetera. Maar ook de premie voor de opstalverzekering en de onroerendezaakbelasting is voor rekening van de verhuurder.''

Checken

Vóór 1 juli moet je van je verhuurder een afschrift krijgen van de werkelijk gemaakte servicekosten van het voorgaande jaar. ,,Controleer dit overzicht goed, want de kosten moeten redelijk zijn en de verhuurder mag geen winst maken op servicekosten'', zegt de huur- expert. ,,In de afrekening moet de verhuurder duidelijk maken dat hij hier geen winst op maakt.

Twijfel je of het klopt, dan kun je als huurder de onderliggende facturen en contracten opvragen. Daar heb je recht op. Ook kan het helpen om samen met buren uit dezelfde flat of hetzelfde huizenblok de afrekening naast elkaar te leggen. De bewonerscommissie of lokale huurders- organisatie kan hierbij helpen.''

Huurcommissie

Als het niet klopt, kun je daar werk van maken. ,,Het is verstandig om je verhuurder een brief of e-mail te sturen. Daarin leg je uit wat er volgens jou mis is en vraag je om een inhoudelijke reactie.'' Ziet de verhuurder in dat hij een fout heeft gemaakt, dan kan hij de servicekosten corrigeren.

,,Reageert de verhuurder niet of niet naar tevredenheid op je klacht? Dan kun je in de sociale sector de Huurcommissie inschakelen. Huur je in de vrije sector, dan kun je bij een conflict over de servicekosten naar de kantonrechter stappen.''

Van alle aangespannen zaken afgelopen jaar zijn huurders veel vaker in het gelijk gesteld dan verhuurders. Ten Broeke: ,,Daar waar de uitspraak leidde tot een verlaging van de servicekosten, bedroeg deze gemiddeld 660 euro per jaar. Dus als je twijfelt over de hoogte van de servicekosten en de verhuurder wil niets corrigeren, dan loont het om naar de Huurcommissie te stappen.''